Groepslessen

Yoga: Yuj: Juk = verbinden.

Yoga bestaat uit lichamelijke en geestelijke oefeningen, beheersing ervan! Niet om zijn kennis of kunnen.

Het is het bewust worden van jezelf en het blijven bij jezelf. Het is geen geloof, maar een leefwijze; een manier van omgaan met…

 

Wanneer je de meditatietechnieken, lichamelijke- en geestelijke oefeningen doet, ervaar je zelf wat het doet voor je organen & zenuwstelsel: het lichaam wordt gezond en er komt evenwicht, dat doorwerkt op de geest (brein/gedachten).

Een ontspannen geest heeft omgekeerd weer een positieve werking op het lichaam.

 

Het is dus GEEN competitie, je hoeft hierbij je best NIET te doen!

Geef alles ruimte.

 

“Practice, and all is coming”

 

Flexibiliteit:

Wanneer mensen aan yoga denken, denken ze vaak dat ze heel flexibel moeten zijn. Het tegendeel is waar.  

Door de oefeningen goed uit te voeren, word je vanzelf flexibeler en neemt de bewegingsruimte toe in zowel je spieren als je gewrichten. Je bent nooit te oud om je flexibiliteit te verbeteren.

 

Kracht:

Yoga zorgt ook voor sterkere spieren. De staande houdingen versterken o.a. je grote bovenbeenspieren en buikspieren. Bij de zittende houdingen wordt de wervelkolom versterkt. Liggende houdingen zijn goed voor de buik- en rugspieren.

 

Houding:

Wanneer je flexibiliteit en kracht toenemen, verbeter je vanzelf ook je houding.

 

Adembeheersing/Breathwork:

Yogahoudingen gaan gepaard met ademhalingsoefeningen. Door deze ademhalingsoefeningen verbetert de longcapaciteit, waardoor sportprestaties en uithoudingsvermogen verbeteren. Je komt in een diepere concentratie, waardoor je je volledig op jezelf en op het huidige moment kunt richten. Je leert andere manieren van ademen toe te passen, zodat je jouw 'aangeleerde' ademritme doorbreekt. Hiermee doorbreek je een patroon, waardoor er zich nieuwe mogelijkheden aandienen. Je kunt door verschillende technieken toe te passen op verschillende lagen van bewustzijn werken; fysiologisch (biomechanisch & biochemisch) emotioneel en spiritueel.

 

Effecten:

Veel mensen die aan yoga doen, zeggen kalmer en minder gespannen te zijn. Er zijn aanwijzingen dat er biochemische reacties optreden in het lichaam, die zorgen voor minder stress. Stresshormonen worden minder aangemaakt, waardoor een gevoel van rust en kalmte ontstaat.

Het brengt energie en gezondheid, innerlijke rust en harmonie.

 

De lessen, die ik geef zijn voor iedereen toegankelijk en kunnen op ieder niveau gevolgd en begeleid worden.  

 

Stress relief

Mindfulness, Yin Yoga & Ademwerk

Dit zijn de perfecte ingrediënten om stress te lijf te gaan en alle spanningen van het leven los te laten.

 

Mindfulness is het bewust aandacht geven aan het huidige moment, zonder hierover te oordelen. 

Yoga staat voor verbinding en gaat ervan uit dat het lichaam, het brein en je gevoel niet los staan van elkaar.

Ademwerk zorgt voor het oplossen van blokkades en het doorbreken van patronen.  

 

In deze les zullen we het lichaam en het brein wakker maken en met elkaar verbinden. We zullen nieuwe energie door de nadi's (energiebanen) laten stromen en bewust voelen wat dat doet. 

Zo leer je sensaties te herkennen én hoe jij hiermee om kunt gaan.

 

Tijdens de zachte yogahoudingen gaat het om het loslaten van verwachtingen, oordelen, aannames, overtuigingen en emoties. Je ontspant het lichaam, waardoor lengte en soepelheid ontstaat. Niet alleen in de spieren, maar ook rondom de gewrichten, kapsels en in het bindweefsel. Er ontstaat ruimte in het hele lichaam en in de geest. Daarbij wordt stress verminderd en ontstaat er meer (bewegings)vrijheid.

Je leert door 'Mindful' aanwezig te zijn beter naar jezelf te luisteren. En je aan te passen aan het moment.

Dit alles in combinatie met het bewust sturen/loslaten van de adem zal jou helpen jouw Zelf beter te begrijpen en te laten ont-spannen. 

 

Het brengt jou heling op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau.

Dit heeft rust tot gevolg, maar ook een betere stemming.

Je zit lekkerder in je vel. En dat voelt goed!            

Maandagochtend: 9.30-10.45 uur

Losse lessen (max. 13 p.): €12,50 per les

 


Woensdagavond: 19.00-20.15 uur

Losse lessen (max. 13 p.): €12,50 per les

 

Functionele Yoga (Ashtanga based)

Terug naar de basis: Het acht (Ash) voudige pad 

 

Door het beoefenen van yogahoudingen (Asana), ademhalingsoefeningen (Pranayama) en te focussen (Pratyahara, Dharana, Dhyana) op jouw Zelf zullen we de balans in ons lichaam, geest en energie (terug)brengen.

Door jouw universele waarden (Yama) en idealen (Niyama) te ontdekken/bepalen is het als-het-ware een reis door & in jezelf, waardoor je erachter komt wat jouw aandachtspunten en mogelijkheden zijn.

Zodat jij uiteindelijk een staat van vrede en geluk zal ervaren (Samadhi)

 

In deze les versterken en verlengen we de spieren door statische houdingen aan te nemen. Deze zullen we verbinden met een dynamische beweging & ademhaling (vinyasa). Het zet 'dingen' in de juiste volgorde, wat helderheid brengt.

Door warmte te creëren wordt heel het lichaam voorzien van een goede doorbloeding, nieuwe energiestroom en verse zuurstof. We komen in de diepere lagen van ons lichaam en kunnen zo gifstoffen afvoeren en blokkades doorbreken.

 

De vaste opbouw in de les biedt structuur en geeft rust. Het laat jou ervaren, dat ieder moment anders is en anders beleefd mag worden. Door de vele opties, die aangeboden zullen worden, is deze les voor iedereen toegankelijk en voor ieder moment toepasselijk. Je hebt namelijk altijd een keuze; terug gaan, blijven waar je bent of verder gaan.

 

Voel wat jij kan, nodig hebt en zin in hebt en pas jouw houding daaraan aan. 

Zo zal jij jezelf uitdagen, verwonderen en vertragen, wat jou zal laten groeien en bloeien. 


Breathwork

Adem is leven.

 

Maar hoe adem jij? Hoe leef jij?

Bewust ademen als remedie tegen stress en spanning, ademen als anker bij moeilijke momenten, ademen voor een betere gezondheid.

Weet jij hoe belangrijk en waardevol goed ademen is?

 

In deze les gaan wij ontdekken hoe en welke ademhaling jouw fysieke en mentale gezondheid stimuleert, je leert je kalmte te (her)vinden, je controle laat krijgen over stress, je meer (positieve) energie geeft, je helder doet nadenken, jouw nachtrust en sportprestaties verbetert en nog veel meer. En dat alleen maar door te ademen?!

Jazeker! Ademen heeft nml invloed op je zenuwstelsel, bloeddruk, hartpulsatie, lichaamstemperatuur, gemoedstoestand, immuniteit, spiritualiteit en kan zelfs allerlei stoornissen/ziekten behandelen.

 

We zullen in deze les werken op 3 niveaus van bewustzijn: lichamelijk, emotioneel en spiritueel. Door tijdens het ademwerk bewust, gecontroleerd en verbonden te ademen breng je extra of juist minder energie in je lichaam, waardoor er patronen doorbroken zullen worden. De uitwisseling van gassen in jouw lichaam zal veranderen en je flexibiliteit en kracht zullen toenemen. Door te oefenen (discipline) zal jij snel resultaat opmerken en je misschien wel als herboren voelen.

 

Ademen doet iedereen en iedereen kan ook ademhalingstechnieken aanleren, dus deze les is geschikt voor iedereen, maar…. Voordat je aan ‘Breathwork’ begint ontvang ik graag een kleine (schriftelijke) check om persoonlijke aandachtspunten en contra-indicaties duidelijk te krijgen. Zo is het voor iedereen veilig en comfortabel.

 

Je ademt én leeft!

Woensdagavond: 20.30-21.30 uur

Losse lessen (max. 13 p.): €12,50 per les

 



Online yogalessen

 

Om je te blijven ondersteunen en helpen met je yoga-practice heb ik tijdens de 1e lockdown (begin 2020) diverse yogalessen opgenomen en op mijn YouTube kanaal gezet. Door op onderstaande link te klikken kun je 10 verschillende yogalessen vinden en kosteloos & veilig en op een gewenst moment in jouw eigen comfortabele omgeving volgen.

 

http://youtube.com/channel/UCxhV4lvfj1s8uXLDz_5J6Sg

 

 

Ook in de 2e lockdown (eind 2020/begin 2021) moest ik mijn ‘live’ yogalessen annuleren. En heb ik nieuwe filmpjes gemaakt, zodat ik jullie toch kon blijven helpen en begeleiden. Deze 'online' lessen zijn op aanvraag beschikbaar.

 

Ik werk hierbij op donatiebasis. En jij bent helemaal vrij om het bedrag wat jij voor de yogales wilt/kunt doneren zo in te vullen en naar mij over te maken. Wanneer jouw donatie binnen is, stuur ik je de link naar desbetreffende les en kun jij voor altijd gebruik maken van deze link/yogales. Hoe fijn is dat?! 😊

 

Iedereen, die 'online' yogalessen wil ontvangen, kan zich dus bij mij aanmelden via tel. 06-10075796 of email (nomiyoga@outlook.com)